सती प्रथा - पति की मृत्यु पर पत्नी का उसकी चिता के साथ जलकर मौत का वरण करना ही ' सती प्रथा ' कहलाता है । इस प्रथा को सहगमन / सहमरणा / अणवारोहण के नाम से भी जाना जाता है । राज्य में सर्वप्रथम सती होने का प्रमाण वि ० सं ० 861 ई ० के घटियाला शिलालेख ( जोधपुर ) से मिलते है , जबकि राज्य में सती प्रथा की अंतिम घटना दिवराला गांव ( सीकर ) को मानी जाती है । यह घटना 1987 ई ० की है । इस घटना के बाद राजस्थान सरकार ने सती निवारण अधिनियम पारित किया । आजादी से पहले राज्य में सर्वप्रथम सती प्रथा पर बूंदी रियासत ने रोक लगाई थी ।
राजा राममोहनराय के प्रयासों से लॉर्ड विलियम बैंटिक ने सन् 1829 में सती प्रथा को रोकने के लिए सरकारी आदेश जारी किया था । इस आदेश के बाद अलवर रियासत ने सर्वप्रथम सती प्रथा पर रोक लगाई थी । भारत के शासक मुहम्मद तुगलक व अकबर ने भी सती प्रथा पर रोक लगाने के प्रयास किए थे ।
- राज्य में सबसे प्रसिद्ध सती प्रथा की घटना 1652 ई ० में हुई । इसमें झुंझुनूं के तन धन दास की पत्नी नारायणी देवी सती हुई थी। नारायणी देवी को रानी सती या सती दादी के नाम से भी जाना जाता है । इस परिवार की कुल 13 महिलाएं सती हुई थी ।
अनुमरण प्रथा - पति के शव के साथ सती ना होकर उसके किसी चिह्न ( वस्तु ) के साथ सती होना ही ' अनुमरण ' कहलाता है । ऐसी ' सती ' को महासती कहते है । मारवाड़ के राजा राव मालदेव की पत्नी उमादे जो कि जैसलमेर के राजा लूणकरण की पुत्री थी । यह उमादे भी मालदेव की पत्नी के साथ सती हुई थी ।
अणख प्रथा - सती होने वाली महिला अपने परिवार के सदस्यों को कुछ उपदेश दिया करती थी , जिसे ही अणख प्रथा कहा जाता था ।
जौहर प्रथा - युद्ध में जीत की आशा ना देखकर राजपूत महिलाएं अपने स्त्रीत्व की रक्षा हेतु अग्नि या जल में कूदकर अपनी जान दे देती थी , इसे ही जौहर प्रथा कहते है ।
केसरिया प्रथा - राजपूत यौद्धे के सरिया वस्त्र पहनकर युद्ध करते वीरगति को प्राप्त हो जाते थे , इसे ही केसरिया करना कहते है ।
- साका - यदि जौहर और केसरिया किसी युद्ध के समय दोनों होते है , तो इसे साका कहते है ।
अर्द्धसाका - यदि किसी युद्ध में केसरिया तो हुआ , लेकिन ' जौहर ' नहीं हुआ तो इसे ' अर्द्धसाका ' कहते है ।
डावरिया प्रथा - राजाओं की लड़की के शादी में उनके साथ उनके साथ दहेज के रूप में अन्य कुंवारी कन्याएं दी जाती थी , जिसे ' डावरिया ' कहा जाता था ।
नाता प्रथा - पुनर्विवाह को ही नाता प्रथा कहते है। कोथला - बेटी के पिता लड़कों वालों को बुलाकर कुछ उपहार देता है , इसे ही कोथला कहा जाता है।
समठुणी - विवाह के उपरांत लड़की के पिता द्वारा बारातियों को विदाई के समय कुछ भेट प्रदान की जाती है , इसे ही समठुणी कहते है ।
त्यागप्रथा - राजकुमारियों के विवाह के अवसर पर राजा या महाराजाओं द्वारा चारण साहित्यकारों को दिया जाने वाला उपहार । इसे ही ' पोलपात बारहठ ' कहा जाता है । इस पर सर्वप्रथम 1841 ई में जोधपुर रियासत ने रोक लगाई ।
कन्यावध - कन्या को जन्म लेते ही उसे अफीम देकर या गला दबाकर मार दिया जाता था , इसे ही कन्या वध कहते है । ये प्रथा विशेषकर मारवाड़ के राजपूतों में प्रचलित थी । कन्या वध में सर्वप्रथम रोक 1833 ई ० में कोटा रियासत ने ने लगाया ।
डाकन प्रथा- राजस्थान में विशेषकर जनजातियों में स्त्री पर डाकन होने का आरोप लगाकर उसे मार डालने की प्रथा थी । महाराणा स्वरूपसिंह के समय में मेवाड़ भील कार के कमाण्डेंट जे ० सी ० ब्रुक ने अप्रैल 1853 में इस प्रथा को गैर - कानूनी घोषित किया ।
समाधि प्रथा - मृत्यु को जीते जी धारण कर लेना ( समाधि ) प्रथा कहलाती है । जयपुर के राजा रामसिंह द्वितीय के समय 1844 ई ० में सर्वप्रथम इस प्रथा पर रोक लगाई गई । -
कन्यावध - कन्या को जन्म लेते ही उसे अफीम देकर या गला दबाकर मार दिया जाता था , इसे ही कन्या वध कहते है । ये प्रथा विशेषकर मारवाड़ के राजपूतों में प्रचलित थी । कन्या वध में सर्वप्रथम रोक 1833 ई ० में कोटा रियासत ने ने लगाया ।
डाकन प्रथा- राजस्थान में विशेषकर जनजातियों में स्त्री पर डाकन होने का आरोप लगाकर उसे मार डालने की प्रथा थी । महाराणा स्वरूपसिंह के समय में मेवाड़ भील कार के कमाण्डेंट जे ० सी ० ब्रुक ने अप्रैल 1853 में इस प्रथा को गैर - कानूनी घोषित किया ।
• समाधि प्रथा - मृत्यु को जीते जी धारण कर लेना ( समाधि ) प्रथा कहलाती है । जयपुर के राजा रामसिंह द्वितीय के समय 1844 ई ० में सर्वप्रथम इस प्रथा पर रोक लगाई गई ।
संथारा प्रथा - इस प्रथा का वर्णन जैन ग्रंथों में मिलता है । इसमें अन्न , जल का त्यागकर समत्व भाव से देह का त्याग किया जाता है ।
बाल - विवाह प्रथा- बालक व बालिका को छोटी उम्र में ही विवाह कर देना बाल - विवाह कहलाता है । अजमेर के समाजसेवी हरविलास शारदा के प्रयासों से 1929 ई ० में शारदा एक्ट बनाया गया ।
पर्दा प्रथा - मुस्लिम आक्रमणकारियों के आने के बाद राजस्थान की औरतों में पर्दा प्रथा का प्रचलन शुरू हुआ था ।
दास प्रथा - दास ऐसे व्यक्ति होते थे , जो युद्ध में पराजित होने पर बंदी बना लिए जाते थे । इन दासों का क्रय - विक्रय भी किया जाता था । इस प्रथा पर राज्य में सर्वप्रथम रोक 1832 ई ० में कोटा रियासत ने लगाई थी । विलियम बैंटिक ने भी 1832 ई ० में सफल प्रयास किया था ।
बेगार प्रथा - वह काम जिसके बदले में मेहनताना प्राप्त न हो ' बेगार ' कहलाती है । एकीकरण के बाद बंधित श्रम पद्धति अधिनियम , 1976 द्वारा इस प्रथा पर रोक लगाई गई थी ।
सागड़ी प्रथा / बंधुआ मजूदर प्रथा - संपन्न व्यक्ति या महाजनों द्वारा उधार दी गई राशि के बदले किसी व्यक्ति को अपने घर पर नौकर के रूप में रखना सागड़ी प्रथा कहलाती है । इस प्रथा पर रोक लगाने के लिए राज्य सरकार ने 1961 में सागड़ी निवारण अधिनियम बनाया । आन प्रथा - मेवाड़ के महाराणा के प्रति ली जाने वाली स्थायी भक्ति की शपथ ही ' आन प्रथा ' कहलाती थी ।
• कूकड़ी की रस्म - इसमें सांसी जनजाति की युवती को शादी होने पर अपने चारित्रिक पवित्रता की परीक्षा देने होती है ।
चारी प्रथा - भीलवाड़ा के खैराड़ क्षेत्र में प्रचलित इस प्रथा में लड़की के परिवार वाले लड़के के घर वालों से दहेज की तरह नकद राशि लेते है । - रियाण- मारवाड़ में ' रियाण ' का अर्थ सभा होती है जिसमें अफीम गालने और एक - दूसरे को प्रदान करने की प्रथा है ।
मौताणा प्रथा - आदिवासियों में करने के बाद खून - खराबे के बीच हर्जाना वसूलना की प्रथा । - इस प्रथा का वर्णन जैन ग्रंथों में मिलता है । इसमें अन्न , जल का त्यागकर समत्व भाव से देह का त्याग किया जाता है ।
बाल - विवाह प्रथा- बालक व बालिका को छोटी उम्र में ही विवाह कर देना बाल - विवाह कहलाता है । अजमेर के समाजसेवी हरविलास शारदा के प्रयासों से 1929 ई ० में शारदा एक्ट बनाया गया ।
पर्दा प्रथा - मुस्लिम आक्रमणकारियों के आने के बाद राजस्थान की औरतों में पर्दा प्रथा का प्रचलन शुरू हुआ था ।
दास प्रथा - दास ऐसे व्यक्ति होते थे , जो युद्ध में पराजित होने पर बंदी बना लिए जाते थे । इन दासों का क्रय - विक्रय भी किया जाता था । इस प्रथा पर राज्य में सर्वप्रथम रोक 1832 ई ० में कोटा रियासत ने लगाई थी । विलियम बैंटिक ने भी 1832 ई ० में सफल प्रयास किया था ।
बेगार प्रथा - वह काम जिसके बदले में मेहनताना प्राप्त न हो ' बेगार ' कहलाती है । एकीकरण के बाद बंधित श्रम पद्धति अधिनियम , 1976 द्वारा इस प्रथा पर रोक लगाई गई थी ।
सागड़ी प्रथा / बंधुआ मजूदर प्रथा - संपन्न व्यक्ति या महाजनों द्वारा उधार दी गई राशि के बदले किसी व्यक्ति को अपने घर पर नौकर के रूप में रखना सागड़ी प्रथा कहलाती है । इस प्रथा पर रोक लगाने के लिए राज्य सरकार ने 1961 में सागड़ी निवारण अधिनियम बनाया ।
आन प्रथा - मेवाड़ के महाराणा के प्रति ली जाने वाली स्थायी भक्ति की शपथ ही ' आन प्रथा ' कहलाती थी ।
• कूकड़ी की रस्म - इसमें सांसी जनजाति की युवती को शादी होने पर अपने चारित्रिक पवित्रता की परीक्षा देने होती है ।
चारी प्रथा - भीलवाड़ा के खैराड़ क्षेत्र में प्रचलित इस प्रथा में लड़की के परिवार वाले लड़के के घर वालों से दहेज की तरह नकद राशि लेते है । - रियाण- मारवाड़ में ' रियाण ' का अर्थ सभा होती है जिसमें अफीम गालने और एक - दूसरे को प्रदान करने की प्रथा है ।
मौताणा प्रथा - आदिवासियों में करने के बाद खून - खराबे के बीच हर्जाना वसूलना की प्रथा ।
Major Practices of Rajasthan
Sati practice - The death of a wife with her funeral pyre on the death of her husband is called 'Sati practice'. This practice is also known as Sahagamana / Sahamarana / Anavarhana. The first evidence of Sati in the state is found in the Ghatiala inscription (Jodhpur) of World No. 861 AD, while the last incident of Sati practice in the state is considered to be Divrala village (Sikar). This incident dates back to 1987 AD. Following this incident, the Rajasthan government passed the Prevention of Sati Act. Before independence, the Bundi princely state had banned the practice of Sati in the state.
With the efforts of King Rammohunray, Lord William Bentinck issued a government order in 1829 to stop the practice of sati. After this order, the Alwar princely state first banned the practice of sati. The rulers of India, Muhammad Tughluq and Akbar also tried to stop the practice of Sati.
The most famous incident of Sati in the state occurred in 1652 AD. In this, Narayani Devi, wife of Tan Dhan Das of Jhunjhunu was sati. Narayani Devi is also known as Rani Sati or Sati Dadi. A total of 13 women from this family were persecuting.
Recollection practice - Sati with no sign (object), rather than sati with the corpse of her husband, is called 'recollection'. Such 'Sati' is called Mahasati. Umade, wife of Raja Rao Maldev of Marwar, who was the daughter of King Lunkaran of Jaisalmer. This Umade also sati with Maldev's wife.
Ankh system - A woman who used to be Sati used to preach something to the members of her family, which was called the Ankh system.
Jauhar system - Seeing the hope of victory in the war, Rajput women used to give their lives by jumping into fire or water to protect their femininity, this is called Jauhar practice.
Kesariya system - Rajputs used to wear warriors wearing sariyas of war and got to war, this is called doing saffron.
- Saka - If Jauhar and Saffron are both during a war, it is called Saka.
Ardhasaka - If Saffron happened in a war, but 'Jauhar' did not happen, then it is called 'Ardhasaka'.
Dawria practice - In the marriage of a girl of kings, she was accompanied by other virginal girls, known as 'dawrias', as dowry.
Nata system - Remarriage is called Nata practice. Kothala - The father of the daughter calls the boys and gives them some gifts, this is called kothala.
Samathuni - After marriage, the bratis are offered some alms by the girl's father at the time of farewell, this is called Samuthuni.
Renunciation - A gift given by the king or maharajas to the Baran litterateurs on the occasion of the marriage of the princesses. This is called 'Polpath Barhat'. In 1841, the princely state of Jodhpur stopped it.
Kanyavadh - A girl was killed by giving opium or strangled as soon as she was born, this is called female slaughter. This practice was especially prevalent among the Rajputs of Marwar. In 1833, the princely state of Kota imposed the first ban on female slaughter.
Posting system- In Rajasthan, especially among the tribes, it was a custom to kill a woman by accusing her of being a postal. In April 1853, JC Brooke, the commander of Mewar Bhil Kar, declared this practice illegal.
Samadhi system - It is called Samadhi (wearing of death) while living. During the time of Raja Ram Singh II of Jaipur, this practice was first banned in 1844 AD. -
Kanyavadh - A girl was killed by giving opium or strangled as soon as she was born, this is called female slaughter. This practice was especially prevalent among the Rajputs of Marwar. In 1833, the princely state of Kota imposed the first ban on female slaughter.
Posting system- In Rajasthan, especially among the tribes, it was a custom to kill a woman by accusing her of being a postal. In April 1853, JC Brooke, the commander of Mewar Bhil Kar, declared this practice illegal.
• Samadhi practice - It is known as Samadhi (wearing of death) while living. During the time of Raja Ram Singh II of Jaipur, this practice was first banned in 1844 AD.
Santhara system - The description of this practice is found in Jain texts. In this, the body is sacrificed in an equitable sense by renouncing food, water.
Child marriage practice - Marriage of child and girl child at a young age is called child marriage. The Sharda Act was enacted in 1929 with the efforts of social activist Harvilas Sharda of Ajmer.
Purda system - Purda system started in the women of Rajasthan after the arrival of Muslim invaders.
Slave system - Slaves were individuals who were taken captive when defeated in battle. These slaves were also traded. In 1832 AD, the princely state imposed the first ban on this practice in the state. William Bentick also made a successful attempt in 1832.
Forced labor - work that does not get remuneration in return is called 'forced labor'. The practice was banned by the Unified Labor Practices Act, 1976 after unification.
Sagadi system / Bonded Majdoor practice - It is known as Sagari practice to keep a person as a servant at your home in exchange for money lent by the affluent person or moneylenders. To curb this practice, the State Government enacted the Prevention of Sagadi Act in 1961. Aan Pratha - The pledge of permanent devotion to the Maharana of Mewar was called 'Aan Pratha'.
• Kukdi ritual - In this, a young woman of the Sansi tribe is required to test her character's purity at the time of marriage.
Chari system - prevalent in the Khairad area of Bhilwara, in this custom, the girl's family collects cash from the boy's family members as dowry. - Riyana- 'Riyana' in Marwar means a gathering in which there is a practice of chewing opium and providing it to each other.
Moutana practice - the practice of recovering damages between blood and blood after doing it among tribals. - The description of this practice is found in Jain texts. In this, the body is sacrificed in an equitable sense by renouncing food, water.
Child marriage practice - Marriage of child and girl child at a young age is called child marriage. The Sharda Act was enacted in 1929 with the efforts of social activist Harvilas Sharda of Ajmer.
Purda system - Purda system started in the women of Rajasthan after the arrival of Muslim invaders.
Slave system - Slaves were individuals who were taken captive when defeated in battle. These slaves were also traded. In 1832 AD, the princely state imposed the first ban on this practice in the state. William Bentick also made a successful attempt in 1832.
Forced labor - work that does not get remuneration in return is called 'forced labor'. The practice was banned by the Unified Labor Practices Act, 1976 after unification.
Sagadi system / Bonded labor practice - The practice of keeping a person as a servant at home in exchange for money lent by the affluent person or Mahajans is called the Sagadi practice. To curb this practice, the State Government enacted the Prevention of Sagadi Act in 1961.
Aan Pratha - The pledge of permanent devotion to the Maharana of Mewar was called 'Aan Pratha'.
• Kukdi ritual - In this, a young woman of the Sansi tribe is required to test her character's purity at the time of marriage.
Chari system - prevalent in the Khairad area of Bhilwara, in this custom, the girl's family collects cash from the boy's family members as dowry. - Riyana- 'Riyana' in Marwar means a gathering in which there is a practice of chewing opium and providing it to each other.
Moutana practice - the practice of recovering damages between blood and blood after doing it among tribals.